11 آوریل 2023- بر اساس نتایج یک متاآنالیز که در مجله ی Medicine منتشر شده است، آگونیست های گیرنده پپتید 1 شبه گلوکاگون (GLP1RAs) نباید برای بیمارانی که در معرض خطر بالای برخی بیماری های گوارشی هستند تجویز شوند، درحالیکه مهارکننده های دی پپتیدیل DPP4 و SGLT2 برای بیماران مستعد ابتلا به اختلالات گوارشی، بی خطر هستند.

این مطالعه نشان داد که مهارکننده‌های دی پپتیدیل پپتیداز-4 (DPP4is) و مهارکننده‌های کوترانسپورتر 2 سدیم-گلوکز (SGLT2is) خطر چندین بیماری گوارشی بررسی شده، را افزایش نمی دهند. این مطالعه نشان داد که گروه داروییGLP1RA  با خطر بالاتر برای 4 نوع اختلال گوارشی (پانکراتیت، خونریزی زخم معده، کوله سیستیت حاد و کلانژیت حاد) مرتبط است.

داروهای جدید درمان دیابت به سه دسته تقسیم می شوند: آگونیست های GLP1R مانند سماگلوتید و لیراگلوتید، مهارکننده های SGLT2 مانند امپاگلیفلوزین و کاناگلیفلوزین، و مهارکننده های DPP4 مانند لیناگلیپتین و سیتاگلیپتین. GLP1RAs و SGLT2is همچنین می توانند اثرات محافظتی کلیوی و قلبی عروقی داشته باشند. تاکنون، ارتباط بین هر دسته از این داروهای جدید و خطر ابتلا به چندین بیماری دستگاه گوارش ناشناخته باقی مانده بود. بنابراین، دکتر کوی شان یانگ، و همکارانش از بیمارستان مرکزی ناحیه شنژن لانگ‌هوا، در چین با انجام یک متاآنالیز، به بررسی این رابطه پرداختند.

این مطالعه شامل کارآزمایی‌های تصادفی بزرگی از GLP1RAs،SGLT2is  و DPP4is بود. پیامدها شامل 91 نوع بیماری گوارشی، از جمله 16 نوع اختلال کبدی صفراوی و 75 نوع اختلال گوارشی بود. در این متآنالیز نسبت ریسک تلفیقی (RR) محاسبه شد. تجزیه و تحلیل زیر گروهی در هر 3 کلاس دارویی مختلف انجام شد. بیست و یک کارآزمایی بزرگ در این متاآنالیز گنجانده شد.

یافته های اصلی این مطالعه به شرح زیر بود:

· گروه داروییGLP1RA  در مقایسه با دارونما با خطر بالاتر خونریزی ناشی از زخم معده(RR 2.68)، کلانژیت حاد(RR 5.96)، پانکراتیت (RR 1.48) و کوله سیستیت حاد (RR 1.52) همراه بود، اما به طور قابل توجهی با وقوع 87 نوع بیماری گوارشی دیگر مرتبط نبود.

· گروه داروییSGLT2is  در مقابل دارونما با بروز 91 نوع بیماری گوارشی ارتباط معنی داری نداشت.

· همچنین گروه دارویی DPP4is در مقابل دارونما با بروز 91 نوع بیماری گوارشی ارتباط معنی داری نداشت.

محدودیت حیاتی این متاآنالیز تعداد محدودی از وقوع چندین بیماری گوارشی بود که تا حد زیادی قدرت آماری این مطالعه را کاهش داد.

محققان نوشتند: به نظر می رسد که گروه دارویی GLP1RA برای بیمارانی که در معرض خطر بالای 4 بیماری گوارشی خاص هستند قابل استفاده نیستند، در حالی که DPP4is و SGLT2is برای بیماران مستعد ابتلا به بیماری های گوارشی بی خطر هستند. با این حال، برای تأیید بیشتر این یافته‌ها به مطالعاتی در آینده با قدرت آماری کافی نیاز است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/medicine/news/which-new-diabetes-drugs-pose-risk-of-digestive-diseases-109411